Sunday, 21 June 2015

Review Novel: Cik Bunga dan Encik Sombong

Salam to all readers,

google
Penulis: Airisz
Harga: RM22.00
Halaman: 1-593
Keluaran: Karya Seni

Sinopsis:

Aku? Aku Intan Asnidar . Mana cantik pun. Kulit pun ala-ala hangit. Kerja di kedai bunga dengan gaji cukup-cukup makan. Tak ada apa-apa yang istimewa tentang aku melainkan aku ada sebuah keluarga yang sangat bahagia.

Dia? Dia memang segak. Nama dia pun sedap, Harris Iskandar. Kalau sekali pandang mesti tak nak lepas. Kulit dia putih amat sampai mak aku ingat aku dah bawa balik orang Belanda masa aku bawa dia dating kampong aku buat kali pertamanya. Tapi tak kisahlah semua tu, tak penting sangat. Kemudian-kemudian nanti, rupa paras tu bakal duduk tempat keempat atau kelima.

Asal-asalnya, dia suruh aku jadi tunang terkejut dia sebabnya gadis yang sepatutnya jadi tunang dia pada hari itu sudah lari. Okeylah sebab satu hari saja, kira aku tolong orang dalam darurat. Tapi paling terkejut bila dia cakap, "Okey Intan, mulai sekarang awak adalah tunang dan bakal isteri saya. Sekiranya ada sesiapa kacau awak, tolong jangan berahsia dengan saya sebab kita bakal jadi suami isteri. Suami isteri tidak boleh ada sebarang rahsia."

Terkejut amat aku. Tapi sebelum tu mak dia, Datin Nora ada beri amaran kepadaku, "Jangan mimpi nak jadi menantu saya!"

Ah! Aku pun tak nak jadi menantu dia. Tak berminat langsung. Tapi sungguh kata orang, kalau sudah jodoh, tentu saja tak ke mana. Tinggal lagi, lama manakah rumahtangga tersebut bakal bertahan atau benarkah Intan Asnidar itu hak milik kekal Harris Iskandar?

Review dari Azwar:

Novel "Cik Bunga dan Encik Sombong" ini masih sempoi untuk dibaca. Mengisah tentang seorang gadis bernama Intan Asnidar terpaksa bertunang dengan Encik Harris Iskandar disebabkan tunang si lelaki lari pada majlis pertunangan. Intan Asnidar terpaksalah bersetuju kerana tak sampai hati mengecewakan permintaan Encik Harris Iskandar.

Dalam pada bertunang, Encik Harris Iskandar mengambil keputusan berkahwin dengan Intan Asnidar dalam tempoh sebulan lagi. Terkejut beruk jugalah Intan Asnidar ini dibuatnya apabila kena kahwin pula dengan Encik Harris Iskandar. Datin Nora sama sekali tidak setuju dengan keputusan anak tunggalnya iaitu Encik Harris Iskandar yang ingin berkahwin dengan Intan Asnidar. Tak sama taraf katanya. Si anak pula kata, kalau mama tak setuju pun Harris tetap akan berkawin dengan Asnidar. Keluarga Intan Asnidar ini pula, amat menyayangi Encik Harris kerana dia pandai ambil hati orang tua. Intan Asnidar ni kalau nak tahu suka sangat berangan, sampaikan Encik Harris ada depan mata dia pun dia boleh berangan. Dalam pada menempuh hari-hari bahagia, ada sahaja yang ingin meruntuhkan rumahtangga mereka, tak lain dan tak bukan bekas tunang Harris yang lari tu datang mengacau. Nak tahu, apa kesudahan cerita Encik Harris dan juga Intan Asnidar ini boleh baca novelnya sendiri.

Baca novelnya pun okey, menonton dramanya pun okey kerana pada aku para pelakonnya telah berjaya menjiwai wataknya masing-masing, tidak terlampau gedik lakonannya baik Intan Asnidar dan juga bekas tuning tak jadi Encik Sombong tu. Kalau tak berminat membaca novelnya bolehlah menonton dramanya di astro ria lakonan Amar Bahrin dan juga Amira Rosli. Wataknya tidak sama seperti lakonan mereka berdua menerusi drama "Suamiku Encik Sotong".

google

p/s: Sempena bulan Ramadhan ini, kosong-kosong temanya makin rancak pula aku tengok drama yang disiarkan dari pagi sampai ke tengah malam. Macam tak kena waktunya di bulan mulia ini. Kebiasaannya, novel yang diadaptasikan itu amat popular dan seronok dibaca (bagi mereka yang kaki membaca novel) tapi disebabkan para pelakon yang diambil itu, tidak kena pada watak tersebut menjadikan drama tersebut hambar sahaja. Ambil pula pelakon yang seringkali digandingkan bersama. So boring! Apa kata, ambil pelakon yang kerap kali membawa watak jahat, dengki, sombong, angkuh dijadikan watak utama pula.

7 comments:

  1. Assallammualakum..singgah sekejap.

    ReplyDelete
  2. ambik Azwar sYuhada berlakon pun ok jugak kan? wihihi =p

    ReplyDelete
  3. owh ada drama jugak yg ini.. hehe. mcm best jugak eh.

    ReplyDelete
  4. Cari dan cuba gilap bakat baru ye dak..

    ReplyDelete
  5. Akak dh baca novel..lama dah...wah..ada versi drama...medti best cuma x dpt nk tgok la...

    ReplyDelete
  6. ina memang minat gila tengok cerita ni. hari2 record tgk benda yg sama, then terjerit mcm org gila bila tgk ada babak yg sweet2.. haih addict gila xD

    ReplyDelete

Assalamualaikum , terima kasih kerana berkongsi pendapat dan juga luahan rasa , moga memberi manfaat buat kepada kita semua .. !!

Copyright © Azwar Syuhada Made with ❤ by azhafizah.com