Tuesday, 27 September 2016

Percutian ke Padang, Indonesia [Part 2]

Salam to all readers,


[Days 2]

Hari kedua, kami dibawa bersiar-siar sekitar Bukit Tinggi, Indonesia. Lokasi utama yang kami tuju adalah Kampung Pandai Sinkek. Sinkek short form daripada nyisir a.k.a menyisir. Kalau tempat kita lebih dikenali dengan menenun. Di sana, anak-anak gadisnya telah diajar dari kecik lagi cara-cara menenun kain, kira menjahit semua serba tahulah. Nasib baiklah, aku bukan orang sana, tak pasal-pasal kena belajar menenun kain. 

Penuh kesabaran aku tengok dia menenun kain. Dekat sini, semuanya tenunan kainnya asli bukan fotokopi punya.

Bukit Tinggi ini dikira 'syurga para wanita' la, siapa yang memang menggila kain telekung, kain sulam, jubah, kain batik, tudung bolehlah merantau ke Bukit Tinggi. Tahu tak korang, kedai kain pandai sinkek ini terletak kawasan ceruk kampung jugalah. Kawasan kampung habis, bila masuk tiba-tiba ada kedai mewah lagu ini.


Luar kedai kain sulaman, kita disajikan dengan pemandangan sawah padi yang menghijau seperti ini. Cantik wei!! Kalau diikutkan, belakang rumah aku banyak rumput je, sawah padinya memang taknampaklah.

Penduduk di kawasan Bukit Tinggi, Indonesia ini majoritinya orang Minang. Kiri kanan jalan, kita dapat lihat pemandangan yang cukup indah, dan kawasan perkampungan yang cukup cantik. Rata-rata rumah perkampungan di sana ada kolam ikan, situlah juga tempat dia cuci pinggan. Memandangkan, disana memang kaya dengan sumber air yang bersih. Elok sahaja aliran airnya mengalir. 




Tak pernah terlintas pun yang aku jejak ke Istana Basa Pagaruyung ini. Bila ada orang nak bawa, memang rasa nak joget-joget sahaja. Pernah tengok dalam buku teks sejarah sahajalah, tak sangka pula dapat jejak betul-betul. 

Daripada Istana Basa Pagaruyung, kami dibawa oleh Abang Dayat ke kilang kopi kiniko. Di sana, kita dapat melihat bagaimana cara mereka membuat pisang salai yang asli, sambil menikmati kopi panas. Kopi di sana kalau ditengokkan seperti air teh sahaja. Boleh tahan sedapnya, sambil minum kita juga boleh menikmati panorama yang cantik! Siapa yang suka tempat yang tenang, tiada gangguan boleh bercuti ke sini.

Lejen kan? Minum kopi pakai tempurung kelapa je, barulah ada umm.. Masa sampai sini, orang yang bertugas memproses pisang salai dah selesai, dorang tengah siapkan packaging sahaja. Kalau korang bercuti Bukit Tinggi, jangan lupa melawat kilang kopi kinopi ini. Rugi tau, kalau tak merasa kopi di sini!




Selepas bersantai-santai sambil minum kopi, kami menyusul ke tempat lain. Perhentian terakhir sebelum balik hotel. Waktu malam pula, memang tiada acara apa-apa hanya pergi makan kemudian balik ke hotel. Waktu siang sahaja kiteorang dibawa bersiar-siar. Okaylah, next time aku sambung balik cerita percutian ini!

Thanks for reading!

Saturday, 24 September 2016

SAFI Shayla Pek Fleksi betul-betul Jimat!

Salam to all readers,

Minggu ini merupakan minggu terakhir aku berada di rumah, memandangkan minggu depan dah start class. Jadi, sebelum memulakan rutin sebagai seorang student kembali, harini aku nak share dengan engkorang semua tentang syampu. Khas buat kaum wanita terutamanya yang berhijab sepertiku!


Nowdays, kita boleh lihat bermacam-macam jenis syampu dengan pelbagai jenis jenama di pasaran. Cakap sahaja nak murah ataupun yang mahal. Bagi aku baik murah or mahal, selagi tak pandai menyelesaikan masalah rambut kita, tak boleh jadi juga. Jadi, harini dengan mood baik aku nak share dengan korang satu syampu yang dapat menyelesaikan masalah rambut.

Rambut yang menawan pastinya lahir dari penjagaan yang rapi tidak kira dalam apa jua keadaan. Bagi individu yang berhijab, penjagaan mahkota ini sememangnya dititikberatkan agar keadaan rambut sentiasa sihat, dan bermaya. Sungguhpun kita berhijab, penjagaan rambut sangat penting, takkan nak biar berkepam pula kan.

google


Lagilah, kalau dengan keadaan cuaca sekarang yang panas, menyebabkan badan kita cepat berpeluh, automatik peluh naik ke kepala, sudah semestinya kepala kita gatal-gatal. Jadi, bagi memahami keperluan wanita bertudung moden, SAFI Shayla rangkaian jenama syampu khas wanita bertudung yang diperkaya Habbatus Sauda memperkenalkan satu solusi penuh inovasi, SAFI Shayla Pek Fleksi. Lagilah jimat, ada pengisian semula tak perlu bersusah payah beli botol syampunya.

Dengan SAFI Shayla Pek Fleksi, pengguna boleh mengguna terus, atau menggunakan sebagai pek isian semula, ataupun sebagai pek kembara. Jadi, nak berjalan jauh, amat sesuailah sangat kaum wanita seperti kita ini beli SAFI Shayla Pek Fleksi ini, senang nak simpan dalam beg.

Inilah antara pek fleksi shampoo SAFI Shayla yang korang boleh dapatkan di pasaran!

 

Menurut, Puan Mahsuri Sulaiman, Pengurus Pemasaran SAFI "Inovasi Pek Fleksi merupakan inovasi pertama dalam industri syampu. Diambil dari perkataan "fleksibel" iaitu sesuatu yang boleh digunakan dalam pelbagai cara dan keadaan, SAFI Shayla melengkapkan kehidupan para wanita berhijab moden yang sentiasa mencari produk berkualiti pada harga mampu milik.

Kini tidak perlu risau lagi dengan rambut berminyak ke apa, pek fleksi SAFI Shayla kan ada!

Untuk makluman korang, warna dan corak reka bentuk pada setiap variasi syampu SAFI Shayla Pek Fleksi masih kekal sama dengan format asal SAFI Shayla pek pam dan botol, agar dapat memberikan kemudahan pada kita semua mencari produk ini. Jadi, janganlah panik masa nak cari syampu ini dekat Watson. Pek inovasi bersaiz 480g ini memudahkan pengguna membawa kemana sahaja. Malah, pek ini juga mesra alam denggan penggunaan plastik 65% lebih kurang.

Produk ini boleh di dapati di seluruh Malaysia termasuk pasaraya dan pasaraya hiper utama pada harga RM14.65. Untuk maklumat lanjut mengenai jenama SAFI boleh layari;

Facebook SAFI: www.facebook.com/SAFI.MY
Instagram: SAFI@safimalaysia
Youtube SAFI: www.youtube.com/safimalaysia

Since 2012, Copyright by Azwar Syuhada. Blog Design by Ms.Azhafizah